De lange lockdowns en het vele thuiswerken blijken voor veel Nederlanders belangrijke redenen om het gezin uit te breiden met een puppy. Startup en online platform Bazoeki gaat samen met marktleider in dierenspeciaalzaken Pets Place deze nieuwe baasjes wegwijs maken in de wildgroei aan marktplaatsen en schimmige aanbieders. Doel van de samenwerking is de puppymarkt transparanter maken en de illegale handel bestrijden.
Nieuw online platform krijgt steun van marktleider Pets Place.
Puppy tegen eenzaamheid
Volgens Bazoeki-oprichters Suzanne van der Vliet en Joris Kuijper, twee jonge ondernemers met een grote liefde voor honden, zijn zogenoemde ‘shoppers’ een toenemend probleem tijdens corona. “Wij vinden het zorgelijk dat sommige mensen denken dat ze met een puppy een gemakkelijke oplossing hebben gevonden tegen de verveling en eenzaamheid. Vaak is de wens het beestje vandaag nog in huis te hebben”, aldus Kuijper. “Tel daarbij op dat deze sterk toenemende vraag de puppyhandel erg lucratief heeft gemaakt”, vult Overgaauw aan. “Het afgelopen jaar werden bastaardhonden voor een kleine 1000 euro aangeboden. Buitenlandse pups zijn bovendien in veel gevallen nog te jong en ongevaccineerd tegen hondsdolheid.”
“Wij zijn ervan overtuigd dat deze markt transparant en veilig moet worden. Met de hulp van Pets Place verwachten we echt impact te kunnen maken in de branche”, aldus Kuijper. Ook Ard Malenstein, CEO van Pets Place, is enthousiast over de nieuwe samenwerking. “Wij weten hoe veel liefde en plezier een huisdier kan brengen in iemands leven, maar een hond mag nooit of te nimmer een impulsaankoop zijn. Wij zien dan ook het belang en de noodzaak van een betrouwbare matchsite zoals Bazoeki. Door onze krachten te bundelen willen we de markt opschonen en het dierenwelzijn voorop te zetten. Het is tijd voor een frisse wind”, aldus Malenstein.
Baas zoekt dier
Toen Kuijper en van der Vliet zelf op zoek gingen naar een trouwe viervoeter, stuitten zij op een probleem waar menig baasje in spe mee te maken krijgt. “Je belandt al gauw op online marktplaatsen waar naast koelkasten en bankstellen ook nestjes puppy’s te koop worden aangeboden. En wat te denken van onduidelijke advertentieteksten en broodfokkers die soms wel meer dan twintig verschillende hondenrassen aanbieden?”, legt Kuijper uit. “Wij zagen door de bomen het bos niet meer en besloten daarom de stoute schoenen aan te trekken.” Na anderhalf jaar verkennen en onderzoeken startten de twee eind 2019 met Bazoeki, een verbastering van ‘Baas Zoekt Dier’. Bazoeki wil met zijn platform zowel nieuwe baasjes als fokkers helpen de juiste match te vinden tussen pup en baas.
“We werken inmiddels samen met meer dan tweehonderd Nederlandse hondenfokkers die elk voldoen aan onze Bazoeki-standaard. Dat betekent dat ze niet alleen voldoen aan de wettelijke vereisten, maar ook aan de aanvullende gezondheidsvoorwaarden die opgesteld zijn samen met dierenartsen zoals dr. Overgaauw”, aldus Kuijper. “We bezoeken de fokker ook altijd zelf als onderdeel van ons screeningsproces. Tot slot houden we goed contact met zowel de fokker als baasje om ervoor te zorgen dat aan het eind iedereen tevreden is: de fokker, het baasje en voor ons het allerbelangrijkste, de puppy.”