De voerbakken van onze huisdieren worden steeds vaker gevuld met glutenvrije hondenbrokken en biologisch kattenvoer. Veel viervoeters krijgen inmiddels zelf vegetarisch voer voorgeschoteld van hun baasjes. Dat zien we ook in de cijfers van natuurlijke dierenvoeding. We signaleren een omzetverdubbeling in de verkoop van natuurlijke dierenvoeding ten opzichte van 2015. Komend jaar zullen er naar verwachting meer dan een miljoen natuurlijke dierenmenu’s over de toonbank gaan. Afgelopen jaar maakten de ‘natuurlijke varianten’ 38 procent van de totaalomzet dierenvoeding bij Pets Place Boerenbond uit. Drie jaar geleden was dat nog 21 procent. “Mensen worden niet alleen kritischer op wat ze zelf binnenkrijgen, maar ook op de herkomst, het gebruik en de verwerking van het voer voor hun huisdier”, aldus Ard Malenstein. “Zo zijn vegetariërs anno 2019 steeds vaker geneigd ook hun huisdier vegetarisch op te voeden en worden honden en katten steeds vaker op een glutenvrij dieet gezet.”
De omzetstijging is in lijn met de trend van de humanisering van het huisdier. “Honden en katten worden steeds meer beschouwd als onderdeel van het gezin. En ze worden ook zo behandeld, ook wat voeding betreft. Daardoor worden producenten gedwongen anders te gaan kijken naar hun producten en de manier waarop deze worden vervaardigd.” Om in te spelen op deze trend, gaan we niet alleen het assortiment natuurlijke voeding uitbreiden, maar worden er komend jaar ook vijftig biologische producten toegevoegd.
Consument wil ingrediënten zien
Onder de verzamelnaam natuurlijke voeding wordt voeding verstaan waar geen kunstmatige geur-, kleur- of smaakstoffen aan zijn toegevoegd. Binnen het segment is er een keur aan variaties, zoals het gebruik van fruit, kruiden en groenten of het gebruik van biologisch vlees of vis met een MSC-keurmerk. Een groot deel voor de voor huisdieren beschikbare graan- of glutenvrije producten valt eveneens onder de noemer ‘natuurlijk’. “Over het algemeen zien wij een trend dat de ingrediënten herkenbaarder worden en dat duidelijker naar de consument wordt gecommuniceerd wat er in de voeding zit”, aldus Ard Malenstein.
Er wordt verwacht dat we deze trend zich voort gaat zetten. “Die bewustwording neemt alleen maar meer toe in onze branche en niet alleen op het gebied van voeding. De eerste biologisch afbreekbare verpakkingen van hondenvoer zijn al op de markt en ook houtkorrels voor de kattenbak winnen aan populariteit. Die kunnen zo de biobak in.” Natuurlijke voeding is overigens niet per definitie biologisch. Om dat laatste keurmerk te krijgen moeten zowel de producten als het vervaardigingsproces milieuvriendelijk zijn.