18 december 2020

Koppeling met datapool GS1

IJsvogel Retail heeft net als andere tuin- en dierretailers de intentieovereenkomst getekend over het gebruik van de GS1 datapool voor het uitwisselen van productdata. Goede productdata is nodig voor een gestroomlijnde bevoorrading van de 134 Pets Place- en 67 Boerenbond-winkels, maar ook voor een goede informatievoorziening op de webshops van deze twee retailformules. “Gebruik van de GS1 datapool zorgt voor eenduidigheid in de productdata in onze sector”, verklaart Ed Rijnders, verantwoordelijk voor de webshops van IJsvogel Retail.

Fouten in productdata

Met name in het online kanaal wordt het gebrek aan eenduidigheid goed zichtbaar. Rijnders ziet regelmatig fouten staan in gepubliceerde productdata. Dan vermeld een of andere webshop dat er vis in plaats van vlees in een bepaald blikje kattenvoer zit. “Natuurlijk voegt elke retailer zijn eigen verhaal toe aan zijn webshop, maar in de basisdata zou geen verschil mogen bestaan”, stelt Rijnders. Hij krijgt bijval van Ard Malenstein, algemeen directeur van IJsvogel Retail. “Daar hebben wij last van. Verkeerde productdata leidt tot verkeerde productvergelijkingen, verkeerde bestellingen en extra retouren.”

Behalve de webshops heeft ook het logistieke apparaat van IJsvogel Retail profijt van eenduidigheid in data. Denk ook aan afmetingen en gewichten van producten, zowel op het niveau van handelseenheden als consumenteneenheden. “Die logistieke data zijn vooral zo belangrijk omdat we de logistiek volledig in eigen beheer hebben. In ons distributiecentrum in Ede hebben we alle artikelen op voorraad liggen, ook de artikelen uit ons online assortiment. Hiervandaan bevoorraden wij niet alleen de winkels, maar verzenden wij ook alle online orders.”

‘Behalve de webshops heeft ook het logistieke apparaat van IJsvogel Retail profijt van eenduidigheid in data’

Voorwerk van foodretailers

Als alle tuin- en dierretailers eenmaal zijn aangesloten, hebben leveranciers alleen nog maar de datapool nodig om hun productdata te delen. Dan hoeven ze niet meer voor elke retailer een ander bestand of formulier met andere datavelden in te vullen. Retailers kunnen de data uit de datapool direct inlezen in hun eigen product data management systeem. “Dat scheelt zowel bij leveranciers als retailers veel werk en voorkomt fouten”, legt Rijnders uit.

Daarbij profiteren de tuin- en dierretailers van het voorwerk dat foodretailers al hebben verricht. Omdat supermarkten ook diervoeding verkopen, hebben zij al enkele afspraken gemaakt over het delen van productdata. “Maar die gaan voor ons niet ver genoeg. Samen met Malanico zijn wij daarom gestart met het uitbreiden van het datamodel voor de productgroep diervoeding. Wat bijvoorbeeld ontbreekt, is het onderscheid tussen de verschillende levensfases van een dier. Een puppy heeft andere voeding nodig dan een volwassen hond”, vertelt Rijnders.

‘Leveranciers hebben straks alleen nog maar de datapool nodig om hun productdata te delen’

Gestandaardiseerd prijsbericht

IJsvogel Retail merkt dat leveranciers steeds meer aandacht hebben voor commerciële data. Dat geldt ook voor productafbeeldingen en voor de adviesprijs aan consumenten. “Maar natuurlijk kunnen we de datapool niet gebruiken voor het delen van inkoopprijzen en inkoopcondities. Die verschillen van retailer tot retailer, maar deze gegevens willen we wel graag digitaal ontvangen. Daarom is het goed dat we ook zijn gestart met het opstellen van de specificaties voor een gestandaardiseerd prijsbericht”, vertelt Malenstein.

Begin 2021 gaat IJsvogel Retail aan de slag met de koppeling met de datapool. Wanneer die koppeling gerealiseerd is, durft Rijnders nog niet te zeggen. Het vergt tijd om de datavelden uit de datapool en het product information management systeem correct met elkaar te linken. “Bovendien zijn we bezig met de overstap op een nieuw webshop-platform. Dat moet eerst gereed zijn voordat we de commerciële data uit de datapool online kunnen publiceren”, weet Rijnders.

Dubbelrol voor grossiers

Als zowel IJsvogel Retail als de leveranciers live zijn met de datapool, voorzien Malenstein en Rijnders een nieuwe uitdaging: het verbeteren van de datakwaliteit. Net als andere sectoren zal ook de tuin- en diersector niet ontkomen aan extra datacontroles. “Wat onze sector extra complex maakt, is dat we behalve leveranciers en retailers ook te maken hebben met grossiers, die soms afnemer en soms leverancier zijn van data”, stelt Malenstein. “Grossiers zijn al gauw tevreden met de data die ze nodig hebben voor optimalisatie van hun eigen operatie. Maar om consumenten correct te bedienen, hebben we veel meer data nodig. Dat mogen we niet uit het oog verliezen.”

Bron: https://www.gs1.nl/nieuws/nieuws/2020/ijsvogel-retail-verwarring-consument-verkeerde-productdata

Lees meer
Pets Place opent deze zomer eerste flagshipstore in The Wall

Pets Place opent deze zomer eerste flagshipstore in The Wall

Pets Place opent een flagshipstore in The Wall in Utrecht. In de nieuwe winkel van 2100 vierkante meter wordt extra ingezet op beleving.

Lees meer
Header_ijsvogelblog

Nationale Collegadag bij IJsvogel Retail!

Op 4 april is het Nationale Collegadag. Je baan is een plek waar je gewaardeerd wordt en waar huisdieren en hun baasjes centraal staan.

Lees meer
Pets Place gaat samenwerken met dierenexpert Floris Göbel

Pets Place gaat samenwerken met dierenexpert Floris Göbel

Pets Place gaat samenwerken met Floris Göbel. Samen willen ze kinderen & ouders laten zien welke effecten het hebben van een huisdier heeft.

Lees meer
Haagse Hofstede Dier & Tuin overgenomen door Pets Place

Haagse Hofstede Dier & Tuin overgenomen door Pets Place

Pets Place heeft de Haagse dierenwinkel met tuincentrum Hofstede Dier & Tuin overgenomen van Frans en John Hofstede.

Lees meer
Hondenbescherming ontvangt grote gift voor opvangcentrum

Hondenbescherming ontvangt grote gift voor opvangcentrum

De Koninklijke Hondenbescherming bouwt een nieuwe opvang voor oude honden, Pets Place en Prins Petfoods organiseren een donatiecampagne.

Lees meer
Hondenbescherming, Pets Place en Prins bundelen de krachten

Hondenbescherming, Pets Place en Prins bundelen de krachten

De Koninklijke Hondenbescherming, Pets Place en Prins Petfoods gaan vanaf 1 juli samenwerken om het hondenwelzijn in Nederland te verbeteren.

Nieuwsarchief

Verkoop zwembaden voor honden stijgt met 4000 procent

De eerste weken van juni werden bijna acht keer zo veel verkoelende artikelen voor honden gekocht bij Pets Place als vorig jaar.

Tekort aan voedsel voor vogels: bijvoeren is essentieel

Voedseltekort voor vogels door de warme start van 2023 gevolgd door warme maanden. Vogels hebben deze periode extra voer nodig.

Verkoop supplementen voor huisdieren stijgt 20 procent

Eigenaren geven huisdieren vaker supplementen als aanvulling op de voeding. Pets Place verkocht voor ruim één miljoen euro aan supplementen.

Dierenvoedselbanken zien forse toename in aanvragen

Pets Place doneert dit in 2022 weer in groten getale honden- en kattenbrokken en hooi aan vier dierenvoedselbanken verspreid over Nederland.

Een op de drie Nederlanders heeft moeite met kosten van huisdier

Eén op de drie Nederlanders heeft soms moeite om voor het huisdier te zorgen, blijkt uit een enquête onder bijna 6.000 Nederlanders.

Apeldoorn krijgt twee keer zo grote Pets Place-winkel op ’toplocatie’

Dierenspeciaalzaak verstevigt positie in de Stedendriehoek Apeldoorn, 9 november 2022 – Pets Place opent op woensdag 9 november de deuren…

Pets Place neemt Edese dierenwinkel ZOO&ZO over

Ede, 29 november 2022 – Dierenspeciaalzaak Pets Place neemt per 1 januari 2023 de dierenwinkel ZOO&ZO uit Ede over. De ruim 5000…

Hondenfysiotherapeut aanwezig bij opening Pets Place Haarlem

Haarlem, 03 oktober 2022 – Pets Place viert zaterdag 8 en zondag 9 oktober op feestelijke wijze de opening…

Meer artikelen